ارور ۱۰۰۹ در iOS و روش حل آن

ارور 1009

اگر شما از کاربران دستگاه های هوشمند اپل باشید که با سیستم عامل IOS کار می کنند، احتمالا با کد ارور ۱۰۰۹ آشنایی دارید. این پیام یکی از خطاهای رایج کاربران آیفون در ایران است که با محتوای “Your request cannot be processed. Error code: 1009 ” بر روی دستگاه شما ظاهر می شود.

اگر با این پیغام مواجه شدید، نگران نباشید. این ارور ربطی به گوشی موبایل و سخت افزار آن ندارد و با روش های ساده ای می توان آن را برطرف ساخت. در ادامه این مقاله به بررسی راهکارهایی می پردازیم که شرکت اپل برای رفع این ارور ۱۰۰۹ ارائه داده است.

ارور 1009

کاربران گوشی های هوشمند آیفون اغلب از آیتونز (iTunes) برای دانلود و بروزرسانی نرم افزارهای خود استفاده می کنند. در هنگام استفاده از آیتونز ممکن است با پیام های خطای متفاوتی مواجه شوید. کمپانی اپل تمامی خطاهای موجود را شناسایی کرده و برای هریک از آن ها یک کد اختصاصی در نظر گرفته است. زمانی که دسترسی به آیتونز مسدود شده باشد، این کدها برای کاربر ارسال می گردد.

یکی از این خطاها کد ارور ۱۰۰۹ می باشد که کاربران ایرانی معمولا با آن درگیر هستند. حتی ممکن است بدون این که به فروشگاه اپ استور مراجعه نمایید، در زمان دانلود یک نرم افزار این خطا را مشاهده کنید.

ارور 1009

این خطا به دلایل مختلفی مانند عدم پشتیبانی از آی پی کاربر توسط فروشگاه، عدم اعمال تنظیمات پیش فرض پراکسی در دستگاه، مشکلات نرم افزاری، عدم تطبیق اطلاعات اپل آی دی کاربر و کارت اعتباری وی با حساب کاربری آیتونز و جیلبریک کردن دستگاه مبتنی‌بر سیستم عامل iOS  ایجاد می گردد. برای رفع مشکل، ابتدا باید بررسی کنید این ارور به چه دلیل نمایش داده شده است. برای انجام این کار :

  • بررسی کنید آیا ارور موقتی است یا خیر .
  • نوع اتصال اینترنتی خود را چک کنید. برای چک کردن اتصال اینترنتی، از همان کانکشن با دستگاه دیگر متصل شوید. اگر توانستید با موفقیت از نرم افزار استفاده کنید، پس اتصال شما مشکلی ندارد.
  • در مرحله بعد باید اطلاعات کارت اعتباری و حساب کاربری آیتونز با کشور مبدا را مورد بررسی قرار دهید. این دو حساب باید باهم مطابقت داشته باشند. هرتغییری که در حساب کاربری ایجاد می شود، هرچقدر هم که جزیی باشد، باید به تایید شرکت اپل برسد. یکی از دلایل ایجاد ارور ۱۰۰۹ همین عدم مطابقت می باشد، که کاربران معمولا به آن بی توجهی نشان می دهند.
  • ارتباط اینترنتی ضعیف و محدودیت اعمال شده در نرم افزارها نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. ممکن است اجازه دسترسی به یک نرم افزار در کشور شما وجود نداشته باشد. در این صورت نیز ارور ۱۰۰۹ را مشاهده خواهید کرد. استفاده از برخی از نرم افزارهای فقط در امریکا مجاز است. در این صورت اگر با چک کردن آی پی دستگاه شما، مشخص شود شما در خارج از امریکا هستید، اجازه دسترسی به آن نرم افزار به شما داده نخواهد شد. این مسئله ربطی به تحریم های ایران ندارد و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز قابل مشاهده است. ممکن است دلیل این محدودیت بستن آی پی های مشکوک برای جلوگیری از نفوذ هکرها باشد.
  • به خاطر تحریم های ایران توسط امریکا، نام ایران در هیچ یک از خدمات نرم افزاری اپل وجود ندارد و ساخت اپل آی دی با مشخصات و آدرس ایران ممکن نیست. اپل آی دی ها معمولا با مشخصات آمریکا یا کشورهای مورد تایید آمریکا ساخته می شوند. بنابراین زمانی که قصد دانلود یک نرم افزار را دارید با ارور ۱۰۰۹ مواجه خواهید شد. این خطا حتی زمانی که از App Store استفاده نمی کنید هم مشاهده می شود. زیرا تمامی نرم افزارهای آیفون از اطلاعات اپل آیدی کاربر استفاده می کنند و همواره با سرورهای شرکت اپل ارتباط دارند.

با توجه به دلایل مطرح شده در بالا می توانید بررسی کنید که مشکل از کجاست. آن گاه می توانید با یکی از راه حل هایی که در ادامه بیان می کنیم مشکل به وجود آمده را برطرف سازید.

ارور 1009

با توجه به این که افراد زیادی در ایران با این مشکل مواجه بودند، سعی شد تا به طور مستقیم با بخش پشتیبانی اپل تماس گرفته و دلایل ایجاد و راهکارهای رفع ارور ۱۰۰۹ مورد بررسی قرا گیرد. اولین موردی که در این تماس متوجه شدیم، مسدود شدن آی پی ایران توسط شرکت اپل بود. در ادامه راهکارهایی که کارمند بخش پشتیبانی در پاسخ به مشکل ما، ارائه داد به همراه شرح آن ها بیان خواهد شد.

۱ – دستگاه خود را دوباره راه اندازی کنید. این راهکار در بسیاری مشکلات سیستمی مورد استفاده قرار می گیرد.

ارور 1009

۲ – از حساب کاربری خود خارج شوید. در این صورت اپل قادر نخواهید بود تا شما را چک کند.

  • برای انجام این کار از بخش setting به iTunes & App Store رفته و اپل آی دی خود لمس کنید. سپس گزینه‌ی Sign Out را انتخاب نمایید. خروج از اپل آی دی هیچ مشکلی در استفاده از گوشی برای شما به وجود نخواهد آورد. فقط زمانی به حساب کاربری خود نیاز دارید که بخواهید نرم افزار جدیدی دانلود کنید یا نرم افزارهای موجود را بروز رسانی نمایید.

۳ – اگر ارور ۱۰۰۹ برای نرم افزارهای دیگر یا اتصال به آیتونز مشاهده شد، ممکن است مشکل از شبکه اینترنتی شما باشد. شبکه خود را تغییر داده و شبکه های مختلفی را بر روی گوشی خود امتحان کنید.  وای فای را روشن و خاموش کنید. اگر درست نشد، تنظیمات اینترنتی خود را Reset کنید. برای انجام این کار :

  • وارد بخش Settings شده و مسیر General → Reset → Reset Network Settings را دنبال کنید.

۴ – تغییر آی پی و استفاده از پروکسی نیز راه حل دیگری است که می تواند به شما کمک کند.

ارور 1009

۵ – کشوری که اپل آی دی خود را با آن ساخته اید، تغییر دهید. زیرا عدم تطابق کشوری که فعلا در آن حضور دارید با کشوری که حساب کاربری خود را با آن ایجاد کرده اید، می تواند یکی از دلایل این ارور باشد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است این مشکل را ایجاد کند، همان طور که در بالا گفته شد، مسدود بودن برخی از کشورها توسط این شرکت و عدم دسترسی آن ها به نرم افزارهای مورد نظر می باشد. از این رو نیاز به تغییر کشور داریم. این کار را طبق دستورالعمل زیر انجام دهید.

  • از بخش setting به iTunes & App Store رفته و بر روی اپل آی دی خود کلیک کنید. از منوی pop up ظاهر شده گزینه‌ی View Apple ID را انتخاب نمایید. آی دی و رمز عبور خود را وارد کنید. در صفحه حساب کاربری خود بر روی Country/Region کلیک و گزینه‌ی Change Country or Region را لمس کرده و کشور مورد نظر خود را انتخاب کنید. Next رابزنید، سپس در قسمت پایین صفحه بر روی Agree  کلیک و دوباره Next را لمس کنید. در این جا مراحل تغییر کشور به پایان می رسد.

۶ – منطقه زمانی (Time Zone) گوشی آیفون خود را بررسی و از صحیح بودن آن اطمینان یابید. اگر منطقه زمانی شما درست تنظیم نشده باشد یا به دلیل سفرهایی با مسافت طولانی و خارج از کشور تغییر کرده باشد، باعث ایجاد خطای نرم افزاری خواهد شد. برای تصحیح منطقه زمانی آیفون خود مراحل زیر را انجام دهید.

  • به بخش تنظیمات گوشی رفته و از آن جا General را لمس و گزینه ی Time را انتخاب کنید. اگر می خواهید منطقه زمانی را به صورت دستی تغییر دهید، گزینه ی Set Automatically را غیر فعال (off ) کنید. راه حل دیگر غیرفعال کردن گزینه های موقعیت مکانی است. با انجام این کار از ارسال اطلاعات مکانی خود برای شرکت اپل جلوگیری می کنید. برای غیر فعال کردن مسیرSettings → Privacy → Location Services → System Services را دنبال نمایید.

ارور 1009

۷ – تنظیمات پروکسی خود را تغییر دهید. بسیاری از خطاهای گوشی های هوشمند مبتنی ‌بر سیستم عامل iOS به دلیل تنظیمات نادرست پروکسی به وجود می آیند. با دنبال کردن مراحل زیر می توانید تنظیمات پروکسی را به صورت دستی تصحیح کنید.

  • از منوی دستگاه خود آیکون Settings و سپس گزینه‌ی Wi Fi را لمس نمایید. پس از انتخاب شبکه موردنظر خود، در قسمت پایین صفحه آن تنظیمات HTTP Proxy آن را مشاهده می نمایید. برای پیکره بندی تنظیمات بر روی Manual کلیک و اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید. آدرس آی‌پی سرور و جزئیات پورت خدمات دهنده ی سیم کارت خود را از سایت آن دریافت کنید. در صورت نیاز به رمز عبور سرور پروکسی، آن ها را وارد نمایید. پس از انجام تنظیمات، نرم افزاری را به صورت تست دانلود نمایید تا بینید خطای ۱۰۰۹ رفع شده یا خیر.

البته در نسخه جدید سیستم عامل IOS، تنظیمات مربوط به پروکسی به صورت خودکار می باشد.

ارور 1009

۸ –  یکی دیکر از راه های رفع ارور ۱۰۰۹ استفاده از خدمات VPN می باشد. زمانی که با خطای پروکسی مواجه شدید و نتوانستید نرم افزار را دانلود نمایید، می توانید با استفاده از یک شبکه خصوصی مجازی(VPN) به آیتونز دسترسی داشته باشید. نسخه های متفاوت رایگان و پولی بسیاری را می توانید از طریق جستجو در گوگل پیدا کرده و از آن ها استفاده کنید. البته عملکرد نسخه های پولی VPN بهتر از نسخه های رایگان آن است. زمانی که از پروکسی استفاده می کنید دقت داشته باشه تنظیمات پروکسی را با موقعیت مکانی خود تطبیق دهید. یک روش ایمن برای استفاده از خدمات VPN، دانلود نرم افزار آن برای حساب کاربری آیتونز می باشد. نصب آن را طبق دستور العمل دنبال نمایید. پس از آن نرم افزار شروع به همگام سازی با آیتونز کرده و سپس لیستی از پروکسی‌های قابل انتخاب به کاربر نمایش داده می شود.

باید توجه داشته باشید که پروکسی‌های رایگان برای مدت بسیار کوتاهی قابل استفاده هستند. به همین منظور  بهتر است تا چندین پروکسی مختلف را امتحان کنید تا زمانی که به یک اتصال پایدار و پرسرعت دسترسی یابید. برای تنظیم خدمات شبکه‌ی خصوصی مجازی، طبق دستور العمل زیر رفتار کنید.

  • ابتدا بخش پروکسی را غیرفعال نمایید. وارد بخش Settings گوشی خود شوید و گزینه ی General را لمس کنید. پس از انتخاب VPN در بخش Choose a configuration بر روی add VPN configuration ضربه زده و پیکربندی مورد نظر خود را انتخاب کنید. پس از این که پروتکل مورد نظرخود را انتخاب کردید، اطلاعات مرتبط با بخش‌های Account ،Server ،Description و Password را وارد نمایید.

استفاده از VPN باعث افت سرعت و ناپایداری آن می شود. از این رو فقط در شروع دانلود نرم افزار از آن استفاده نمایید. پس از گذشت چند ثانیه دانلود نرم افزار را متوقف و VPN را قطع کنید . سپس می توانید ادامه دانلود را با کلیک بر روی گزینه ی Resume ادامه دهید. آپ استور فقط در هنگام اتصال به سرور به بازرسی می پردازد و پس از آن مشکلی پیش نخواهد آمد.

ارور 1009

۹ – صفحه‌ی وضعیت سیستم اپل را بررسی کنید. گاهی اوقات کند بودن سرور آیتونز باعث از کار افتادن کل سرور می شود. از این رو کاربر نمی تواند به محتوای سرور دسترسی داشته باشد. پس ابتدا صفحه‌ی وضعیت سیستم اپل را بررسی کنید و اطمینان یابید که در دسترس است. اگر مشکل Server Down وجود داشته باشد باید تا رفع این مشکل منتظر بمانید تا بتوانید نرم افزار مورد نظر خود را دانلود کنید.

۱۰ – سیستم عامل و سخت افزار گوشی خود را بروز کنید. اگر راهکارهای قبلی مشکل را حل نکرد و همچنان با اررو ۱۰۰۹ مواجه بودید، ممکن است این خطا به دلیل مشکلات نرم افزاری باشد. سیستم عامل گوشی خود را بروز کنید. سیستم عامل بروز شده ممکن است با نرم افزار های قدیمی سازگاری نداشته باشد پس باید تمامی نرم افزارهای خود را نیز بروزرسانی کنید.

یکی از مسائلی که ممکن است با آن درگیر باشید آپدیت سخت افزار آیفون می باشد. نسخه اوریجینال سخت افزار آیفون در هر کشوری که نصب شده باشد، در همان کشور نیز قابل بروزرسانی است. از این رو اگر قصد دانلود نسخه ی جدید را دارید، تنظیمات سیستم خود را مطابق با مکانی که در آن قرار دارید انتخاب کنید. می توانید از تنطیمات پروکسی یا VPN نیز برای این کار استفاده نمایید.

۱۱- وضعیت دانلود نرم افزارها را مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی وضعیت دانلود، می توانید از آیتونز بر روی رایانه خود استفاده کنید. اگر دانلود موفقیت آمیز بود، به این معنی است که خطا به دلیل نسخه موجود بر روی اپ استور می باشد و این خطا می تواند توسط توسعه دهنده ی نرم افزار برطرف گردد. برای این که سریع تر رفع خطا انجام گیرد، می توانید تجربه ناموفق خود یا خطاهای دیده شده را از طریق ایمیل با توسعه دهنده در میان بگذارید تا اقدام به رفع خطا شده و راهکار مناسب برای شما ارسال گردد.

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که خطا مربوط به یک نرم افزار خاص باشد. برای مثال اگر پیام ۱۰۰۹ را در نرم افزار نتفلیکس مشاهده کردید، برای اطمینان از نرم‌افزار استریم دیگری استفاده کنید. اگر اروری مشاهده شد پس به احتمال زیاد این خطا مربوط به اتصال اینترنت شما می باشد. وگرنه خطا مربوط به نتفلیکس بوده و یا در اتصال به سرور استریم ویدیو نتفلیکس مشکلی پیش آمده است.

۱۲ – می توانید از ابزار شخص سوم برای رفع این خطا استفاده کنید. مشکلات سیستمی iOS یکی دیگر از دلایل بروز این خطا می باشد. از این رو تعمیر نرم افزاری مشکلات سیستمی iOS یکی از راهکارهای مقابله با ارور ۱۰۰۹ می باشد. برای این کار می توانید از ابزار بازیابی سیستم Dr.Fone استفاده کنید. این نرم افزار برای رفع مشکلات مختلف سیستمی iOS، خطاهای مرتبط با آیتونز و آیفون می باشد. کار با این نرم افزار بسیار ساده بوده و هیچ مشکلی نیز برای داده های کاربر به وجود نمی آورد. با نرم افزار Dr.Fone در کمتر از ۱۰ دقیقه می توانید مشکلات سیستمی از قبیل دانلود نکردن نرم‌افزار، سیاه شدن صفحه، گیر کردن در حالت بازیابی، فریز شدن در حالت نمایش لوگوی سفید اپل و … را حل نمایید.  همچنین رفع خطاهای مختلف مربوط به آیفون و آیتونز از جمله ارور ۴۰۰۵، ارور ۱۴، ارور ۲۱، ارور ۳۱۹۴، ارور ۳۰۱۴ و … نیز از ویژگی های دیگر نرم افزار Dr.Fone می باشد. این نرم افزار از تمام مدل  های آیفون، آیپد و آیپاد تاچ پشتیبانی کرده و با سیستم عامل‌های ویندوز ۱۰ ، macOS و iOS 10.3سازگاری دارد. برای رفع خطای ۱۰۰۹ با نر‌م‌افزار Dr.Fone مراحل زیر را دنبال نمایید.

  • ابتدا نرم افزار Fone را بر روی رایانه خود نصب نمایید.
  • دستگاه مورد نظر را به رایانه متصل کنید.
  • بر روی More Tools کلیک و از فهرست ابزارها iOS System Recovery را انتخاب نمایید.
  • بر روی start کلیک کنید.
  • در این مرحله Fone شروع به دانلود سفت‌افزار مخصوص دستگاه شما خواهد کرد. برای این کار پس از انتخاب مدل گوشی خود، دکمه دانلود را کلیک کنید.
  • پس از اتمام دانلود، نرم افزار به صورت خودکار شروع به تعمیر سیستم می کند.
  • پس از این که نرم افزار پیام حل شدن خطا را به شما نشان داد­، بر روی دکمه ی finish کلیک کنید تا فرآیند پایان یابد.

ارور 1009

۱۳ –  تنظیمات گوشی آیفون خود را به حالت کارخانه برگردانید. اگر تمام راهکارهای ذکرشده نتیجه نداد، گوشی خود را ریستور نموده و به حالت کارخانه برگردانید. برای انجام این کار:

  • گوشی آیفون خود را به رایانه متصل کنید. در نرم افزار آیتونز بر روی دستگاه خود کلیک کرده و گزینه Summary را انتخاب کنید. سپس دکمه دکمه‌ی Restore iPhone  را فشرده و برای تایید بر روی Restore کلیک کنید. در این بخش آیتونز  به صورت خودکار تمامی اطلاعات دستگاه شما را حذف و آخرین نسخه سیستم عامل iOS را بر روی آن نصب می کند.

ارور 1009

امیدواریم راهکارهای گفته شده به شما در رفع خطا کمک کند. اما اگر همچنان با ارور ۱۰۰۹ مواجه بودید، می توانید با خدمات پشتیبانی اپل تماس گرفته یا به یکی از فروشگاه های آن در کشورهای همسایه مراجعه نمایید.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی راجع به ارور ۱۰۰۹ در iOS و روش حل آن به دست آورده باشید. تیم تخصصى هوکو بسیار مشتاق است تا شما از برنامه ها ، سایت ها ، آموزش ها و سایر مطالب ارسالى در وبلاگ هوکو دیدن کرده ، استفاده کنید و نظرات ارجمند خود را برایمان ارسال کنید…

دیدگاه ها